Doorgaan naar hoofdcontent

Stoere deken


Onze oudste dochter wordt deze zomer 10 jaar. Tijd voor een make-over van haar meisjeskamer. Met enkele nieuwe meubels en woonaccessoires heeft ze haar kamer getransformeerd tot een stijlvolle tienerkamer in de kleuren wit, roze en grijs. Eindelijk mag ik iets haken voor haar kamer: een stoere deken voor op de slaapbank, in grijs en roze. Ik koos voor deze steek, omdat deze een stoer blokjeseffect geeft. Het roze kader zorgt voor een lief accent.



PATROON STOERE DEKEN

Rij 1:
Haak zoveel lossen als de deken breed moet zijn, zorg ervoor dat het aantal een veelvoud van 3 is. Haak 2 keerlossen.
Rij 2:
Haak in elke losse een stokje vanaf de 4e losse vanaf je haaknaald (de 2 keerlossen en de 3e losse vanaf de haaknaald vormen het 1e stokje van deze rij). 1 keerlosse.
Rij 3:
Haak 2 lossen, 1 vaste in het 3e stokje van de vorige rij. Herhaal dit tot het einde van de rij. 3 keerlossen (deze keerlossen vormen het eerste stokje van de volgende rij).
Rij 4:
Haak 2 stokjes in de lus, daarna steeds 3 stokjes per lus. Herhaal dit tot het einde van de rij. 1 keerlosse.

Herhaal rij 3 en 4 tot de deken de gewenste lengte heeft.

Slotrij:
Haak in alle stokjes van de vorige rij een stokje.

Kader:
Om ervoor te zorgen dat alle steken met roze gelijk zouden zijn, heb ik eerst met grijs een kader van vasten gehaakt om de gehele deken:
- Aan de boven- en onderkant van de deken in elke steek een vaste.
- Aan de zijkanten steeds 1 vaste in "rij 3" en 2 vasten in "rij 4".

Als het kader rond is wissel je van kleur en haak je in elke vaste 1 vaste, op elke hoek 1 losse.
Afhechten.

Reacties

  1. Hoi Daf
    Goed bezig, succes verder met je nieuwe coole blog. Zo blijf ik goed op de hoogte van je nieuwe creaties!
    Liefs, Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartstikke leuk! Ik ben m nu aan het maken, het patroon is makkelijk en haakt lekker weg! Dank je wel voor het delen! Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Love the simplicity of this blanket and the pink trim is perfect! thanks so much for sharing on craft schooling Sunday!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi, Wat een leuke deken. Ik wil er ook aan beginnen, maar ben nog niet zo heel ervaren. Welke dikte haaknaald gebruik je hiervoor? Dan zoek ik daar mooi garen./wol bij :)..
    Thanks alvast.
    Groetjes
    Karen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karen,
      ik heb een haaknaald 4.0 gebruikt, dat schiet lekker op. ;-) Ik gebruikte garen van Zeeman, je hebt veel bollen nodig en zo werd de deken niet zo duur.
      Heel veel haakplezier!
      Groetjes, Daphne

      Verwijderen
    2. Hallo Daphne, thanks voor het snelle antwoord.. ik ga ermee aan de slag!

      Verwijderen
  5. Wat een gaaf blog heb je. En je deken is schitterend . Weet je toevallig nog hoeveel bollen je gebruikt hebt. En kun je me vertellen hoe groot je de deken hebt gemaakt?
    groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Jolanda, de deken is ongeveer 105 x 120 cm. Het is al een hele tijd geleden dat ik 'm gemaakt heb. Ik zou niet meer durven zeggen hoeveel ik er heb gebruikt (sorry...). Misschien is het een idee om ruim in te kopen, het bonnetje te bewaren en de niet gebruikte bollen terug te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige deken en met dat kleine randje roze stoer en toch ook met een klein beetje meisjesachtigs. Dank je voor het patroon.

    Fijn weekend, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke deken. Ik ga er nu aan beginnen. Bedankt voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw! Wat een mooie en stoere deken! Ik ga morgen garen kopen en aan de slag! Dankjewel voor het delen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super leuke deken. Heb even een vraagje. Ik be. Hem aan het maken, maar hij wordt langzaamaan scheef. Heb je enig idee hoe dit kan? Tips?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O jee, het zou kunnen zijn dat je langzaamaan steeds iets losser gaat haken. Je zou 'm kunnen blocken. Hoe je dit kunt doen vind je hier: http://www.wolplein.nl/blog/vaporiseren-opspannen-breiwerk-haakwerk/.
      Succes, ik hoop dat het lukt!

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je reactie. Denk niet dat dit het is, hij gaat aan beide kanten scheef. Niet breder, moeilijk uit te leggen. Bedankt in elk geval.

      Verwijderen
  11. dankjewel voor dit mooie patroon, ben vanmiddag begonnen en het haakt heerlijk weg

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben zojuist aan deze deken begonnen! Wat is hij gaaf, bedankt voor het delen 😃 groetjes en een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Superleuk om te horen, Marian. De mijne kreeg vorige week een make-over en heeft nu een heel andere look. Ik laat 'm binnenkort zien op mijn blog. En eer dat jij aan de afwerking toe bent kun je kiezen tussen de oude en de nieuwe versie hoe je 'm afwerkt. :-)
      Groetjes, Daphne

      Verwijderen
  13. Heel erg leuk! Ik hou hem in de gaten, voorlopig ben ik nog wel even zoet... Zal wel een jaren plan worden 😉
    Groetjes Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super mooi! Weet je nog hoeveel bollen wol je hebt gebruikt?
    Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen,
      Ik weet niet meer hoeveel bollen ik precies heb gebruikt, maar voor de 2.0 versie van de deken (http://haak-en-maak.blogspot.it/2017/02/stoere-deken-20.html?m=0) heb ik 'm gewogen en gemeten. De deken is 100 * 90 cm groot en weegt ruim 500 gram. Ik gebruikt Royal acryl van Zeeman.
      Groetjes, Daphne

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon