Doorgaan naar hoofdcontent

Vloerkleed

Onze jongste is een echte verzamelaar. Liefst gooit ze niets weg. Haar slaapkamer was de laatste jaren uitgegroeid tot opslagplaats van prullaria. En omdat ze de jongste is bij ons thuis, bleef al het kinderspul waarin oudste al lang geen interesse meer had bij haar op de kamer bewaard. De laatste weken ergerde ik me steeds vaker aan de troep op haar kamer, maar telkens al ik het woord "opruimen" liet vallen keken twee paniekerige, grote ogen mij aan.

Op een rustige woensdagmiddag besloot ik mijn tactiek te veranderen. In plaats van de nadruk te leggen op het wegdoen van haar spullen, wilde ik haar laten zoeken naar haar allermooiste en dierbaarste schatten. Ik haalde alle kasten met speelgoed, boeken en nog veel meer leeg. En nu we toch bezig waren, wilde jongste ook wat schuiven met haar meubels. We begonnen met het neerzetten van een lampje en een andere stoel bij haar bureau. Toen mocht ze haar mooiste spulletjes en boeken uitzoeken om uit te stallen in haar letterbak en boekenrek. De andere spullen sorteerde ze in een stapel "bewaren om te verkopen of grabbelen op Koningsdag", een stapel voor de kringloop en een stapel spullen die mochten worden weggegooid. Toen ze klaar was, was haar kamer eigenlijk nog best wel leeg, maar zo mooi! Helemaal blij waren we alle twee!

En omdat haar kamer nu zo leeg was, vonden we dat er nog best een vloerkleedje bij mocht om de kamer aan te kleden. Gehaakt natuurlijk.


Met 6 bollen lichtblauwe Lana Grossa Cotton Mix 80 en haaknaald 6.0 haakte ik een kleedje voor naast haar bed. Zo voelt het lekker zacht aan haar voetjes als ze uit bed stapt.


En tja, het patroon... Dat viel nog niet mee. Ik begon aan het leuke patroon van Cutiepie Designs, maar liet dat halverwege toch weer los. Het berekenen van de juiste verhoudingen leek wel een soort van hogere wiskunde, maar het komt erop neer dat er elke toer (of dubbel óm de toer, om het ingewikkelder te maken) logisch gemeerderd wordt. Elke ronde meerderde ik met 12. De rondes met de gaatjes meerderde ik niet, dat deed ik dan extra in de volgende toer (met 24).

Uiteindelijk, na veel rekenen en menig keer uittrekken, was het kleedje helemaal naar onze zin. En staat ie prachtig op haar mooie, opgeruimde grotemeidenkamer.

Reacties

  1. hij is prachtig geworden,ziet er leuk uit zo alles bij elkaar:D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat het toch gelukt is; dat is soms een lastige klus, als ze niks weg willen doen.
    En mooi geworden ook, met dat nieuwe kleed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is goed aangepakt, dat opruimen! Moet ik ook eens proberen met onze dochter...
    Kan geloven dat het lastig was met de verhoudingen van het vloerkleed, maar het is helemaal goed gekomen. Echt prachtig, die blauwe kamer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is een mooi kleed geworden. Herkenbaar dat uittrekken en weer opnieuw beginnen, heb hetzelfde gehad met m'n poef. Maar het resultaat mag er zijn hoor!Staat erg leuk!

    Fijn weekend!
    Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi kleedje geworden! Staat erg gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn is dat, dat alles weer mooi opgeruimd is. Ik kan me helemaal in haar vinden hoor, dat ze alles wil bewaren, dat wil ik namelijk ook. Nu heb ik het wel zo dat ik het vrij netjes en georganiseerd heb op mijn kamer (georganiseerde rotzooi hihi). Je kleed is erg mooi geworden zeg. Ik wil ook nog een keer een kleed haken, maar weet niet of ik dik garen zoals HOOOKED zal nemen of wat dunner en zachter garen zal nemen. Geen idee. haha. Maar eens over nadenken. :-).
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Slimme aanpak om de kamer van je dochter samen met haar mooi te maken. Een positieve aanpak werkt beter dan een negatieve van moeten opruimen. Hwet kleed is prachtig en maakt de kamer extra mooi.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow, that's really sweet! ♥ Great job :-)
    Groetjes, Nata

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou, hi hi, het zal wel in de naam zitten, maar hier heb ik laatst ook met mijn dochter haar kamer onder handen genomen!
    Bed verplaatst, kast geschilderd, nieuwe buro stoel, kastje eruit, ander kaste erin, enz enz.
    Erg leuk om te doen (en af en toe hoognodig).
    Bij jullie is er nog een mooi vloerkleedje gekomen, LEUK!!
    Mooie kleur, past echt perfect bij haar (SUPER GAVE!!!!!) dekbedovertrek.
    Groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon