Doorgaan naar hoofdcontent

Warme muts

Voor jongste haakte ik een lekker warme col voor bij haar gele jas. Omdat zij ook graag mutsen draagt in de winter, bedacht ik me dat het wel leuk zou zijn als ze bij de warme col een bijpassende muts zou hebben.


Ik puzzelde wat, haakte wat rondes, trok ze weer uit, begon weer opnieuw en was eigenlijk heel blij met het resultaat.


En jongste gelukkig ook, al zou je daaraan kunnen twijfelen als je haar gezichtsuitdrukking hier ziet. ;-)  Het filmpje op de iPad was té spannend, haha.


Het patroon  van de col vind je in mijn blogbericht Warme col.

PATROON WARME MUTS

Ik haakte de muts op maat voor onze 9-jarige dochter. De omtrek van de muts is 45/46 cm en de afstand van boven naar beneden is 19/20 cm. Wil je 'm kleiner hebben, start dan bij ronde 1 met bijvoorbeeld 1 steek minder. Wil je 'm groter hebben, begin dan bij ronde 1 met een steek meer. Met deze steek rekt de muts best een beetje mee, haak 'm dus niet te groot.

Nodig:
1 bol Julia (Zeeman)
haaknaald 8.0
stopnaald
evt. een leren label (Mez11)

Start met een magische ring.

1. 1 l, 10 hst in de ring, sluit de ronde met 1 hv in het 1e hst (10). Keren.
2. 1 l, in elke steek van de vorige ronde haak je (1 v - 1 st), sluit de ronde met 1 hv in de 1e v (20). Keren.
3. 1 l, haak in elke v van de vorige ronde (1 v - 1 st), de st van de vorige ronde sla je over, sluit de ronde met 1 hv in de 1e v (20). Keren.
4. 1 l, in elke steek van de vorige ronde haak je (1 v - 1 st), sluit de ronde met 1 hv in de 1e v (40). Keren.
5. 1 l, in elke v van de vorige ronde (1 v -1 st), de st van de vorige ronde sla je over, sluit de ronde met 1 hv in de 1e v (40). Keren.
6-17. herhaal 5.
18. 1 l, in elke v van de vorige ronde (1 v -1 st), de st van de vorige ronde sla je over, sluit de ronde met 1 hv in de 1e v en hecht af.

Reacties

  1. Wat leuk zo bij elkaar.
    En wat leuk dat je het patroon hier deelt.....
    Onze dochter heeft schaatsles met school en die MOET een muts op, maar nergens 1 te vinden (denk dat ik vorig jaar te fanatiek heb opgeruimd), wie weet haak ik er 1 voor haar.
    Mooie kleur ook, deze col en muts bij dat geel. Toch wel heel leuk hè, een gele jas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi hoor. Ben helemaal niet van de kleur geel, maar het staat je dochter goed. En zo met die lichte col en muts wordt het een stijlvol geheel.
    Dank je wel voor je lieve commentaar op mijn blog over de fair.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super mooi deze combi van jas, sjaal en muts!
    Prachtig deze gele jas.
    Bedankt voor het delen van het patroon. Ga hem zeker onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, grappig, dat snoetje! Ja, je moet je fotomodel iets geven als afleiding, want dat poseren is zo saai ;-)
    Echt een leuke muts geworden, ik zou er ook blij mee zijn!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er leuk uit! Je dochter zit er warmpjes bij met deze leuke muts en col.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie muts! Hoe zou ik dit patroon moeten aanpassen naar een volwassen maat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Poeh, daar vraag je me wat... Deze muts rekt behoorlijk mee, ik denk dat je 'm snel te groot haakt. Je zou eens kunnen beginnen met een 1e ronde van 12 en dan verder het patroon aanhouden. Ronde 5 zou ik bijvoorbeeld 2x meer herhalen dan in bovenstaand patroon. En niet vergeten tussendoor veel te passen.

      Verwijderen
  7. Ik heb hem net even voor mezelf gehaakt omdat ik een muts nodig heb voor een paar dagen wintersport. Leuke en lekkere muts geworden, zit fijn! Bedankt voor het patroontje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vraagje....wat wordt bedoelt met keren? Haak je de muts dan heen en weer ipv in de rondte?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je sluit de ronde wel steeds, maar gaat dan inderdaad bij de volgende ronde in tegengestelde richting haken.

      Verwijderen
  9. Ik ben dit patroon aan het proberen.
    Ik krijg alleen maar een frommelboeltje lijkt t. Ik vraag me af wat ik fout doe ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik zo niet goed beoordelen. Als je de volgende ronde haakt, trekt het misschien weer wat recht.

      Verwijderen
  10. Dat labeltje, gaat dat mee in de wasmachine?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het beste is om het labeltje eraf te halen, dan blijft het 't mooist, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nooit doe, het gaat bij mij altijd mee in de wasmachine.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon