Doorgaan naar hoofdcontent

Pief paf poefjes

Na het haken van de roze poef op bestelling (ik liet de poef zien in mijn eerdere blogbericht Poef) was ik zó enthousiast, dat ik meteen op zoek ging naar fijne binnenkussens en mooi garen om voor onze meiden twee poefjes te maken. Super dat jullie zo met me mee meedachten!


Door verschillende dames werd ik gewezen op de vulkussens van Schuimrubberbetaalbaar.nl.

Heb jij ervaring met het gebruik van deze vulkussens? Dan hoor ik graag van je wat je ervan vindt! Ik ben vooral benieuwd of het zachte of harde kussens zijn en of ze ook goed te gebruiken zijn als stevige poef.

Ik vond hier mooie, kleine, grijze poefjes in antraciet die precies onder onze salontafel passen. De meditatiekussens zijn lekker stevig, ze blijven keurig in vorm en zijn dus heel geschikt om te gebruiken als poef.


PATROON POEF

Nodig voor een hoes om het meditatiekussen met de afmeting 30 x 15 cm:
haaknaald 10
Voor 2 poefjes gebruikte ik 6 bollen Lammy Superwash (100% zuivere scheerwol) van 100 gr. Per poef heb je dus 3 bollen nodig, maar omdat je met een dubbele draad haakt heb je voor een enkele poef 4 bollen nodig.

Let op: je haakt met een dubbele draad.
Start met een magische ring of met 4 l en sluit ring met 1 hv.
1.       haak 3 l (=1e stokje), dan in elke steek 1 st id ring en 1 hv in de bovenste vd 3 l (11)
2.       haak 3 l (=1e stokje), dan in elke steek 2 st (2-2-2-...) en id laatste steek 1 st en 1 hv in de bovenste vd 3 l (22)
3.       haak 3 l (=1e stokje), dan in elke 2e steek 2 st (1-2-1-2-...) en id laatste steek 1 st en 1 hv in de bovenste vd 3 l (33)
4.       haak 3 l (=1e stokje), dan in elke 3e steek 2 st (1-1-2-1-1-2-...) en id laatste steek 1 st en 1 hv in de bovenste vd 3 l (44)
5.       haak 3 l (=1e stokje), dan in elke 4e steek 2 st (1-1-1-2-1-1-1-2-...) en id laatste steek 1 st en 1 hv in de bovenste vd 3 l (55)
6.       haak 3 l (=1e stokje), dan in elke 5e steek 2 st (1-1-1-1-2-1-1-1-1-2-...) en id laatste steek 1 st en 1 hv in de bovenste vd 3 l (66)
7.       haak 3 l (=1e stokje), dan in elke 6e steek 2 st (1-1-1-1-1-2-1-1-1-1-1-2-...) en id laatste steek 1 st en 1 hv in de bovenste vd 3 l (77)
8.       haak 3 l (=1e stokje), dan in elke steek 1 st en id laatste steek 1 hv in de bovenste vd 3 l (77)
9.       hetzelfde als ronde 8 (77)
10.   hetzelfde als ronde 8 (77)
11.   hetzelfde als ronde 8 (77)
12.   hetzelfde als ronde 8 (77)
13.   hetzelfde als ronde 8 (77)
14.   hetzelfde als ronde 8 (77)
15.   hetzelfde als ronde 8 (77)
16.   haak 3 l (=1e stokje), dan in elke steek 1 st, haak elk 6e en 7e st samen (66)
17.   haak 3 l (=1e stokje), dan in elke steek 1 st, haak elk 5e en 6e st samen (55), doe nu de poef erin en haak om de poef verder

 
18.   haak 3 l (=1e stokje), dan in elke steek 1 st, haak elk 4e en 5e st samen (44)
19.   haak 3 l (=1e stokje), dan in elke steek 1 st, haak elk 3e en 4e st samen (33)
20.   haak 3 l (=1e stokje), dan in elke steek 1 st, haak elk 2e en 3e st samen (22)
21.   haak 3 l (=1e stokje), dan in elke steek 1 st, haak elk 1e en 2e st samen (11)
22.   haak steeds 2 v samen totdat je in totaal 6 v over hebt
Afhechten.

 

Reacties

  1. Hele mooie poefjes! Ik ben ook benieuwd naar de vulkussens. Ze zijn en stuk goedkoper dan de meditatie kussens zie ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn inderdaad veel goedkoper, maar vraag me af of ze net zo stevig zijn of dat ze inzakken.

      Verwijderen
    2. Dat heeft te maken met wat gebruikt wordt als vulmiddel. In meditatiekussens zitten vaak boekweitdoppen. Die geven een kussen een hele mooie stevigheid en vormt zich ook nog een beetje naar de bil;)
      Boekweitdoppen kan je vaak kopen bij de molen (is een afvalproduct bij het maken van boekweitmeel) en voor een simpel meditatiekussen heb je tussen de 3 en 4 kilo nodig.

      Verwijderen
  2. Mooi!! Ik ben ook nog steeds op zoek naar een goed en betaalbaar vulkussen...best lastig vind ik. groetjes, Lotte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We houden elkaar op de hoogte en als één van ons er een vindt, vliegen we gewoon met z'n allen naar de winkel. :-)

      Verwijderen
  3. I love these poof/ottoman things! I have been dying to make one, but currently no place to put something so big. Great job on it though :)
    Please come back to share with us at our Yarn Fanatic Link Party - http://eyeloveknots.blogspot.com/2015/02/yarn-fanatic-linky-party-24-expression.html.
    Alexandra
    EyeLoveKnots.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. What an awesome poof! My four year old wants me to make a bunch of these for her room. I'm having a difficult time resisting . . . ;-)

    Thanks so much for sharing at the Yarn Fanatic Party! Looking forward to seeing you there again!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedemiddag. Wat leuk al die ideeen hier. Mag ik wat vragen. Ik wil graag zelf ook een poef gaan haken. Dacht aan 60 cm diagonaal en dan 45 cm hoor. Kun jij mij misschien helpen hoe ik dat het beste kan berekenen met het patroon? Je hoort ik ben nog totaal nieuw met haken.
    Alvast bedankt voor je hulp.

    Hartelijke groet Gwendoline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elke poef, elk garen en elke hand haakt anders. Het werkt het best om de hoes precies op maat te maken. Is de doorsnee groter dan die van mijn poef? Ga dan na toer 7 verder met meerderen. Is de doorsnee kleiner? Stop dan eerder met meerderen.
      Om de hoes aansluitend te krijgen stop je met meerderen vóór je cirkel zo groot als is als je poef. Als je bent gestopt met meerderen en verder gaat met 1 steek in elke steek, dan wordt de omvang altijd nog wat groter.
      Mocht je gaandeweg nog vragen hebben, dan mag je me altijd een mailtje sturen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon