Doorgaan naar hoofdcontent

Pannenlappen

Al zo vaak had ik mooie pannenlappen gezien in de wafelsteek, maar ik haakte ze nog nooit. Voor iemand die graag in de keuken staat wilde ik graag zo'n setje haken en dus ging ik op zoek naar het patroon. Geloof het of niet, ik kreeg het patroon van deze pannenlappen niet gevonden. Tenminste, niet in het wafeltjespatroon dat ik voor ogen had.


Dan dus maar zelf aan de slag!


Ik kocht een paar bolletjes Drops Cotton Light in lichtgrijs. Dit garen is een beetje gemêleerd en oogt lekker stoer.


PATROON PANNENLAPPEN

Nodig voor 2 pannenlappen:
2 bollen Drops Cotton Light
haaknaald 3.0
stopnaald

TIP: Ben je nog niet bekend met het haken van de wafelsteek? Bekijk dan eerst de tutorial van Echtstudio. Hierin wordt de wafelsteek heel duidelijk en stap voor stap uitgelegd.

Start met een ketting van 35 lossen.

1. 1 st in de 4e losse vanaf de haaknaald, daarna 1 st in elke losse.

2. 2 l (= 1 stokje), 1 st om het 2e stokje van de vorige rij heen, *1 st in de twee volgende stokjes, 1 st om het volgende stokje heen*, herhaal *_* tot aan het einde van de rij, 1 st in het laatste stokje.

3. 2 l (= 1 stokje), 1 st op het 2e stokje van de vorige rij, **1 st om de twee volgende stokjes heen, 1 st in het volgende stokje**, herhaal **_** tot aan het einde van de rij, 1 st in het laatste stokje.

Herhaal rij 2 en 3 tot je een vierkant hebt van 10 bij 10 blokjes. Hecht niet af.

Haak vervolgens een rand van vasten rondom:
links
1 l, ga verder aan de linkerzijde van je lapje, 3 v om het eerste/laatste stokje van elke rij.
onder
1 l, 1 v in elke losse.
rechts
1 l, 3 v om het eerste/laatste stokje van elke rij.
boven
1 l, 1 v in elk stokje en aan het einde van de rij 20 l, 1 hv in de 20e losse vanaf de haaknaald en hecht netjes af in de 1e vaste van de linkerzijde.





Reacties

  1. Inderdaad leuke stoere pannenlappen. Ik ga deze onthouden, fijn dat je het patroon hebt gedeeld!
    Het is weer helemaal in om pannenlappen te haken! Ik heb ze laatst ook gehaakt, als cadeautjes voor sinterklaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooit maakte ik de waffelsteek voor een deken, mooie steek vond ik dat. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat gaaf dit.
    Zelfgemaakte kadootjes zijn echt het aller ALLER leukste om te krijgen.
    En je foto's.....echt aandacht aasn besteed, leuk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Superleuk! Tof cadeautje inderdaad. Ik haakte ze als blokken in 2 dekens met blokken in verschillende structuren. Erg leuke steek om te haken ook vind ik.
    Xxx
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pannenlappen hebben een ouderwetse bijklank, maar met jouw ontwerp zien ze er heel eigentijds uit! Je zou ze zo in een woonwinkel kunnen verkopen! Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wonderful! ♥ I saw this design here and there too but didn't try it up to now. Your pattern looks great, thanks for sharing & best wishes for 2018!
    Nata xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Daphne,
    Wat een mooie pannenlappen. Bedankt voor het delen van het patroon. Ik heb een 2 pannenlappen gehaakt ooit en de ene hangt aan een haakje aan de muur mooi te zijn en de ander wordt gebruikt als kleedje voor op tafel. Vond mijn moeder mooier. haha.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi patroon voor een pannenlap. Ze zijn zo ook lekker stevig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel erg mooi!!!!
    Ik ben er nu mee aan 't haken, en zou het kunnen dat het 1e stokje (na de 2 lossen) in toer 3 óp het vorige stokje moet ipv er omheen?
    Liefs Jeanette.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk! Ik heb het meteen aangepast. Dank je wel!

      Verwijderen
    2. Graag gedaan. Het is altijd een hele klus vind ik, patronen schrijven. En dan overtypen, en geen schrijffouten maken, ohoh....

      Verwijderen
  10. Mooie stoere pannenlappen. Jij kon geen patroon vinden. Voor ons is het nu geen probleem meer. Bedankt voor dit patroon. Ik ga er zeker ook een paar haken.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk idee. Ik ga er een paar maken voor onszelf, een paar voor mijn dochter, een paar voor mijn bonuszoon en een paar voor mijn zoon. Ik ben nu eerst bezig met een proef-pannenlap. Ik vermaak me voorlopig dus wel 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi, ik heb het patroon gevolgd en echt een superleuke pannenlap! Alleen de rand kom ik niet helemaal uit... links 3v om elk stokje, als ik dat doe (als ik het goed heb is dat dus 6 v langs elk vierkantje toch?) gaat de rand ontzettend krullen. Dus ik doe iets verkeerd of het zijn teveel vasten? Ik hoor het graag! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad niet de bedoeling dat het gaat krullen. Probeer het eens met een kleinere haaknaald. Of haak om het ene stokje 3 vasten, om het volgende 2, daarna weer 3. Of overal 2 vasten ipv 3. Een kwestie van uitproberen. Het belangrijkste is dat het eindresultaat mooi is. Succes!

      Verwijderen
  13. Ha Daphne,
    Heel fijn patroon, ik heb er al meerdere gemaakt. Wel maak ik altijd een achterkant van vasten omdat ie zonder naar mijn idee te dun is en met een achterkant van wafeltjessteek vind ik hem te dik. Dank voor dit patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bij mij is het dekentje niet recht maar het krult. Wat heb ik fout gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik lastig om zo te beoordelen. Misschien helpt het als je aan de zijkanten 2v-1l haakt ipv 3v. Verder wil het vaak ook helpen als je je haakwerk blockt.

      Verwijderen
  15. Ik vind het patroon heel mooi, alleen vind ik de katoen heel lastig haken omdat hij uit meerdere vrij losse draadjes bestaat. Heeft u een advies?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad een nadeel van dit garen. Misschien werkt het beter voor je als je een haaknaald gebruikt met een minder scherpe punt. Of je kiest voor ander garen, een "vaster" soort katoen voor haaknaald 4.0.

      Verwijderen
  16. Wat een leuk patroon! Maar 1 vraagje, na de 35 lossen krijg je een toer met stokjes, na 10 blokjes in de hoogte te hebben, krijg je dan geen toer stokjes meer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, je haakt geen laatste rij met stokjes. Als je t/m rij 2 hebt gehaakt, dan zie je dat ook rij 1 reliëf heeft gekregen door de reliëfstokjes van rij 2.

      Verwijderen
  17. Mooi patroon. Ik heb er al tien paar gehaakt in allerlei kleuren en heb ze aan familie en vrienden cadeau gedaan. Tot ik last kreeg van m'n linkerschouder. Ben maar even gestopt..... Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heb een paar rode met groene rand gehaakt. Staat mooi voor kerst.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon