Doorgaan naar hoofdcontent

Oma's kerstboom 2.0

De surprises zijn gemaakt, alle andere voorbereidingen voor 5 december zijn getroffen en dus is er ruimte in mijn hoofd om me voor te bereiden op de kerstdagen. De eerste kerstcadeautjes zijn gekocht en na pakjesavond ga ik direct over op het aanbrengen van kerstdecoratie in huis. Niet te veel hoor, want van een bonte kermis hou ik niet.


Een kerstboom moet er natuurlijk komen en iets leuks op tafel. Misschien ook nog iets voor aan de muur en een krans voor aan de deur. Maar dat was het dan. Waarschijnlijk.

Wel vind ik het leuk om kleine ornamentjes te haken om aan een cadeautje te hangen. Oma's kerstboom, die ik vorig jaar al haakte, is daar uitermate geschikt voor. Nu kreeg ik laatst een berichtje van een van mijn volgers op Facebook, zij kon het patroon niet helemaal goed volgen en vroeg om wat meer uitleg. Een goed moment om het patroon af te stoffen en het wat duidelijker uit te schrijven.

Haak je liever met behulp van een haakschema? Dit vind je terug in het blogbericht Oma's kerstboom 3.0. Hier zie je ook hoe ik een toefje bling toevoegde aan het boompje.


PATROON OMA'S KERSTBOOM

Start met een magische ring of met 6 l die je sluit met 1 hv.

Ronde 1:
3 l (= 1e st), 3 st in de ring, 4 l, 4 st in de ring, 4l, 4 st in de ring, 4 l, 1 hv in de 3e l.

Ronde 2:
4 l (= 1e st + 1 l), *4 st in de opening, 4 l (= hoek), 4 st in de opening, 1 l*, herhaal *_*, 4 st in de opening, 4 l (= hoek), 3 st, 1 hv in de 3e l.

Ronde 3:
3 l (=1e st),  3 st in de opening, 1 l, 4 st in de opening, 3 l (= hoek),
1 dst-1 st-1 hst in de opening,
**1 v in het 1e st, 1 hst in het 2e st, 1 l, 1 st in het 3e st, 1 l, sla het 4e st over, 1 hst in de opening**, herhaal **_** 1 keer,
ga verder in de bovenste opening met 1 v, 1 hst, 1 l, 1 st, 1 l, 1 dst (= topje van de boom), 1 l, 1 st, 1 l, 1 hst, 1 v,
***1 hst in de opening, sla het 1e st over, 1 l, 1 st in het 2e st, 1 l, 1 hst in het 3e st, 1 v in het 4e st,
***, herhaal ***_*** 1 keer,
1 hst, 1 st, 1 dst in de opening, 3 l (= hoek), 4 st in de opening, 1 l, 1 hv in de 3 l.

En tot slot de stam:
in de 4e st van de vorige ronde waar je bent uitgekomen (aan de onderzijde van de boom, 4 v, 1 keerlosse, 4 v, afhechten en uiteinde wegwerken.

Veel haakplezier! 

Je kunt hier het patroon ook downloaden:

Reacties

  1. Heel leuk en een super duidelijk patroon.
    Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat netjes uitgetekend! Leuk idee trouwens, als cadeauhangertje.... Moet dringend aan de slag!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank dank dank!! Niet alleen voor t patroon, maar ook voor t delen van je creativiteit middels je blog!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super, heb ze al eens gehaakt maar niet met zo'n mooi randje aan de buitenkant ohhhhh tijd te kort:D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ken ik. Momenteel heb ik ook weinig tijd om te haken. Af en toe zoiets kleins tussendoor lukt nog net.

      Verwijderen
  5. Zo is het patroon echt duidelijker. En met het schema komen ook mensen eruit die de Nederlandse taal niet spreken.
    Dank je voor dit leuke patroon.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat super leuk! Ik wil ze al een jaar gaan maken, maar nu met jouw Nederlandse patroon gaat het vast wat vlotter. Ik heb een blogpost geplaatst op mijn blog over kerstboompjes haken en daarin ook naar jouw patroon verwezen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heel erg leuk patroontje waarvoor dank. Ik heb er inmiddels 20 en wil ze als grote 🎄 op mijn raam hangen. iemand suggesties hoe ik dat het handigst kan doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh wat lief zeg! Leuk dat je weer mee deed met Link Your Stuff. Een heel fijn weekend gewenst!
    Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. super leuk boompje !! ik heb hem gemaakt om naar een eenzame oudere te sturen van het nationale ouderenfonds.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank voor t delen!!! Zag je kerstkaarten!!! Leuk leuk leuk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel voor dit superleuke patroontje! Ben inmiddels druk aan het haken om er een slinger van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het lukt me niet, ergens doe ik iets fout

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wellicht werkt het beter voor je als je het haakdiagram erbij houdt, ikzelf vind dat altijd wel overzichtelijk. Als je in de tekst van bovenstaand blogbericht klikt op Oma's kerstboom 3.0 dan kom je bij het diagram uit.

      Verwijderen
  13. Hi Daphne, hoe krijg je de ketstboompjes vlak? Bij mij krullen ze op.
    Dank alvast, en ook dank voor het leuke patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spray ze nat met bijvoorbeeld een plantenspuit en span ze op met spelden. Als ze droog zijn, is het waarschijnlijk verholpen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon