Doorgaan naar hoofdcontent

Oversized Waistcoat

Op Insta zag ik zo'n leuk gilet, de Oversized Waistcoat van Woodwoolstool. Ik liet het plaatje zien aan onze oudste. Die vond het wel wat, maar ze wilde 'm dan wel wat korter en wat minder oversized. Ik kocht het patroon en omdat ik geen idee had wat de juiste stekenverhouding zou zijn voor een passend model voor oudste, besloot ik om het patroon deze eerste keer te volgen en het in het patroon voorgeschreven budget garen te gebruiken.

In de plaatselijke winkel vond ik van de gewenste kleur nog maar 3 bollen in plaats van de voorgeschreven 4. Ik kocht ze toch, in de hoop dat we in Leiden of Tilburg nog wel een bolletje van dezelfde kleur zouden vinden. Dat dat dan van een ander kleurbad zou zijn, dat nam ik maar voor lief.

Het patroon bestond uit een groot aantal pagina's en behoorlijk wat tekst. Dit schrikte me in eerste instantie een beetje af. Wat dan vaak helpt is gewoon te beginnen en het patroon stapje voor stapje te volgen. En toen bleek het patroon helemaal niet moeilijk. Wel pakte ik, in tegenstelling tot wat er in het patroon stond, gewoon mijn rondbreinaalden. Met van die lange pennen kan ik echt niet overweg. En met mijn rondbreinaalden ging het ook prima!

Vol enthousiasme breide ik het giletje. Continentaal, want zo brei ik tegenwoordig het liefst. Na iets meer dan 2 bollen was ie af. Ik had dus veel minder garen nodig dan in het patroon stond. Ik heb wel eens gelezen dat je bij continentaal breien minderen garen verbruikt. Maar zou dat dan zoveel schelen? De afwerking van de stukken op de schouder vond ik erg mooi. De opening aan de voorkant minder. Ondertussen had ik gezien dat er van Studio AK ook een patroon van een kindergilet was verschenen, waarbij het randje aan de voorkant wél mooi was afgewerkt. Dat patroon kocht ik ook, voor een volgende keer, mocht die er ooit komen. Voor nu haakte ik er een randje vasten omheen, dat paste wel netjes bij de schouderstukken.

De maat van het vestje bleek trouwens precies goed en helemaal niet zo oversized.

Reacties

  1. Heel leuk vestje! Hij zit heel mooi.
    Zo'n vestje ziet onze dochter denk ik ook wel zitten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk vestje. Fijn voor de killere momenten in deze tijd van het jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superleuk ! Kun je zoiets ook haken ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ongetwijfeld. Je stekenverhouding is dan natuurlijk wel anders. En je krijgt een heel ander giletje, er bestaat geen haaksteek die lijkt op de ribbelsteek.

      Verwijderen
    2. dank voor je reactie, dan op zoek naar een geschikt haakpatroon

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Granny Square Boodschappentas

Pannenlappen

Gestrikt

Te gekke tas