Doorgaan naar hoofdcontent

Dutch Design Week

Vlak voor de zomervakantie kreeg ik een heel bijzonder verzoek. Ik had me net voorgenomen om geen opdrachtjes meer aan te nemen, maar deze vraag was zo uniek, dat ik er ondanks alle drukte en het gebrek aan tijd geen nee tegen wilde zeggen.


Ik kreeg het verzoek om een antimakassar te haken, dat is zo'n gehaakt kleedje (of doily, zoals we dat nu noemen), dat eind 19e en begin 20e eeuw vaak op de leuning van een stoel of bank werd gelegd, op de plek waar het hoofd de stof raakt, om de stof van het meubelstuk te beschermen tegen de makassarolie, die in die tijd door mannen werd gebruikt in het haar. Als kind heb ik ze wel eens gezien, waar weet ik niet meer. Misschien wel bij mijn oma thuis.


De antimakassar moest van een bepaalde dikte en grootte zijn en met veel openingen. Ik dook meteen mijn archieven in, op zoek naar een geschikt patroon. Het werd een mix van het patroon dat ik al eerder haakte in Okergeel en een deel dat ik zelf bedacht om aan de juiste afmetingen te komen.


Het kleedje zou in een mal geplaatst worden, waarna er brons van zo'n hoge temperatuur gegoten worden, dat het kleedje zou verbranden en het brons ervoor in de plaats zou komen. Na de eerste test mocht ik nog een paar exemplaren haken, al dan niet met wat kleine aanpassingen. Het leuke was dat ik steeds op de hoogte werd gehouden van het testresultaat, het ene wat succesvoller dan het andere.


Vorige week kreeg ik de foto's toegestuurd van het eindresultaat. Mijn hart maakte een sprongetje. Zo ontzettend gaaf! Het bronzen kleedje was bewerkt zoals beschreven en onderdeel geworden van een heel bijzonder ontwerp dat te zien zal zijn op de Dutch Design Week, die plaatsvindt van 20 t/m 28 oktober in Eindhoven. Nieuwsgierig geworden? Kijk dan hier voor meer informatie over het prachtige ontwerp en hier voor de plek waar het ontwerp te zien zal zijn.

Reacties

  1. Dat is bijzonder, zeg, en heel leuk om daar aan mee te werken.
    Groetjes, Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Daphne,
    Dat is echt bijzonder hoor. Wat leuk om daar aan mee te werken. Mijn oma heeft nog steeds van die kleedjes, ik geloof ook gehaakt. Maar van heel dun garen, heel apart.
    Fijn weekend.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat gaaf! Ik ga de DDW bezoeken, dus als het even kan, ga ik een kijkje nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat gaaaaaaf, zo'n opdracht kun je natuurlijk niet afslaan.
    Ik ga even op je linkje klikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, wat een leuke opdracht. Natuurlijk deed je deze wel!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk en gaaf om hieraan mee te mogen werken! Mijn tante heeft ook nog van die kleedjes van heel dun garen gehaakt. Allemaal juweeltjes.
    Ik ben benieuwd hoe het in het echt eruit ziet, ga zeker even kijken!
    Tonny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie uitnodiging. Ik ben benieuwd naar het brons resultaat,
    Fijne dag, groetjes sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat bijzonder, Daphne!
    Geweldig dat je hier aan mee mocht werken.
    Knap gedaan.
    Groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo gaaf, dat je hieraan mocht meewerken!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon