Doorgaan naar hoofdcontent

#stayhome deken

Wat ben ik de afgelopen weken blij geweest met mijn hobby en het feit dat ik mij hiermee thuis zo uitstekend kan vermaken. Het geeft de afleiding die ik op dit moment nodig heb om verveling en angst tegen te gaan. Al een aantal weken houd ik mij aan het voorgeschreven sociaal isolement vanwege snotteren en kuchen. Nu ben ik door mijn beperking altijd al veel aan huis gebonden en valt het mij waarschijnlijk hierdoor minder zwaar dan anderen. Toch heb ik er moeite mee dat mensen de maatregelen blijkbaar nog steeds niet (willen) begrijpen, zeker hier in de regio Tilburg.

Afgelopen week kregen de meiden hun lesrooster met opdrachten en chatsessies en konden zij hiermee aan de slag. Samen met jongste zit ik dagelijks aan de keukentafel, ik werkend en zij studerend. En dat werkt best goed. Oudste zit liever boven op haar kamer en dat is natuurlijk ook prima. Manlief rijdt nog steeds elke dag naar zijn werk. Best spannend vind ik dat.

Natuurlijk moesten we als gezin best even wennen, zoveel thuis met elkaar. Maar dit gaat eigenlijk best goed. We spelen spelletjes, spelen en bewegen met de Wii, lezen, bakken, koken, werken in de tuin, videochatten... En ik haak. Heel veel.
Afgelopen week begon ik aan een nieuw project. Een met veel kleur en afwisseling, waar ik heel blij van word. Nu kon ik natuurlijk wachten met het delen van dit project tot het af was. Maar misschien zoek jij ook wel naar het zo'n fijn haakproject, dat je afleiding biedt en waar je blij van wordt. Daarom besloot ik het deze keer anders te doen en het patroon van dit project al eerder te delen.

Ik trok mijn bak met Yarn and Colors Epic open en zocht ongeveer 20 bolletjes uit, nieuw en aangebroken, in mijn lievelingskleuren. Saskia van By Philon hielp me op afstand met het vinden van nog wat aanvullende kleuren, die ze me middels een transfer voor de deur overhandigde. Want laten we ook onze lokale en geliefde wolwinkels niet vergeten, we willen toch dat zij deze moeilijke tijd ook doorstaan.

Het leuke van dit project is dat het niet uitmaakt hoeveel je van elke bol hebt, het is ideaal om restanten mee weg te werken. Wel is het belangrijk dat je een combinatie van garens kiest met ongeveer dezelfde dikte. Je haakt vervolgens een haaknaald die 2 maten groter is.
Met ongeveer 16 bollen Epic (à 50 gram/75 meter, voor haaknaald 5.0) en haaknaald 7.0 ging ik aan de slag, buiten in de tuin of in mijn stoel voor het raam, lekker in de zon. Hoeveel ik uiteindelijk ga gebruiken, dat weet ik nog niet.
De volgende kleuren vind je in mijn mandje: cream, birch, silver, gold, rosé, eucalyptus, pea green en een restje Drops Paris in kleur 63 (lichtroze).


PATROON #STAYHOME DEKEN

Maak een opzetlus met een uiteinde van ongeveer 15 cm. Start met een ketting van 120 lossen (of een ander even aantal).

1. 1 vaste in de 2e losse vanaf de haaknaald, 1 vaste in elke losse. Knip de draad op ongeveer 15 cm af en hecht af.

2. Start aan de kant waar je net je 1e vaste haakte met een nieuwe kleur. Maak een opzetlus met een uiteinde van ongeveer 15 cm. 1 vaste in de eerste 3 steken, *1 losse, 1 steek overslaan, 1 vaste*, herhaal dit tot je nog 4 steken over hebt, dan 1 losse, 1 steek overslaan, 3 vasten. Knip de draad op ongeveer 15 cm af en hecht af.

3. Start aan de kant waar je net je 1e vaste haakte met weer een nieuwe kleur. Maak een opzetlus met een uiteinde van ongeveer 15 cm. 1 vaste in de eerste 2 steken, *1 losse, 1 steek overslaan, 1 vaste om de losse*, herhaal dit tot je nog 3 steken over hebt, dan 1 losse, 1 steek overslaan, 2 vasten. Knip de draad op ongeveer 15 cm af en hecht af.

4. Start aan de kant waar je net je 1e vaste haakte met weer een nieuwe kleur. Maak een opzetlus met een uiteinde van ongeveer 15 cm. 1 vaste in de eerste 2 steken, 1 vaste om de losse, *1 losse, 1 steek overslaan, 1 vaste om de losse*, herhaal dit tot je nog 2 steken over hebt, dan 2 vasten. Knip de draad op ongeveer 15 cm af en hecht af.

Herhaal rij 3 en 4 tot de deken de gewenste lengte heeft. Sluit af met een rij vasten. Knoop de uiteinden per 4 draden aan elkaar en knip ze allemaal even lang af.




Reacties

  1. Dat wordt weer mooi Daphne. En handig dat je direct het patroon deelt. Ik ben vanmiddag met de Bee happy bag begonnen, die jij mocht testhaken. Ik ga er wel een eigen draai aan geven, want ik wil graag lange hengsels, en ik ga hem ook voeren denk ik. We wachten af of het allemaal lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi, die frisse kleuren. Hier in België is alles nu al wat strenger dan bij jullie. We kunnen enkel nog winkelen voor etenswaren, alles is hier gesloten anders. Wennen, maar ook ik voel me best veilig in mijn huis, met mijn gezin.
    Ik moet voor de paasvakantie, die 6 april start, nog één voormiddag in de opvang van school voorzien.
    Hou jullie goed en zorg goed voor mekaar x
    Fijne groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Daphne,
    Wat een mooie deken ben je aan het maken. Vrolijke kleurtjes. En wat leuk dat je het patroon deelt, dank daarvoor. Ik hoop dat je je snel beter voelt, tot die tijd beterschap. Zorg goed voor elkaar en #staysafe.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi patroon.
    Fijn dat je afleiding vindt in het haken.
    Het beste gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat we onze hobby's hebben. Want zo is thuis zijn inderdaad minder lastig.
    We moeten toch onze dagen zien door te komen.
    Leuk zo'n gekleurde deken. Ik vraag me alleen wel af, gaat je deken nu niet scheef trekken omdat je steeds aan dezelfde kant begint?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig niet, hij wordt mooi recht. :-) Ik denk dat je er wel last van hebt als je met stokjes telkens aan dezelfde kant begint.

      Verwijderen
  6. Prachtig, wat een mooie deken! Heerlijke kleurtjes ook!
    En een goed project voor deze onzekere tijd!

    Lieve-Groet, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie deken is dit! Mag ik vragen wat de afmetingen zijn als je 28 bollen gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marieke, uiteindelijk heb ik er ongeveer 16 gebruikt, gezien het huidige gewicht. Het dekentje is niet zo heel groot, maar groot genoeg om lekker onder te kruipen op de bank. Maar je kunt 'm natuurlijk zo groot maken als je zelf wil.

      Verwijderen
  8. Leuke deken maar ik heb een vraagje, dit kan toch ook met halve of hele stokjes??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk kan dat, je deken ziet er dan alleen anders uit.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Granny Square Boodschappentas

Mandje - patroon

Pannenlappen

Gestrikt

Te gekke tas