Doorgaan naar hoofdcontent

Heerlijk Handwerk Halfuurtje - Rechte Driehoeksjaal

Met ingang van 1 september startte it.is.a.sarah met het Heerlijk Handwerk Halfuurtje en daagde de kijkers van haar IGTV filmpjes uit om hieraan mee te doen. Ik ben een trouwe kijker van haar filmpjes, hou van haar manier van vertellen en haar ideeën. Het Heerlijk Handwerk Halfuurtje houdt in dat je elke dag tijd voor jezelf neemt om te werken aan één project. Dit halfuurtje plan je vooraan in je dag, waardoor je niet het risico loopt dat het erbij inschiet met alle andere, minder leuke, activiteiten die je moet doen. Het is de bedoeling dat je na het halfuurtje stopt en je werk weer weglegt. Op deze manier kijk je elke dag weer uit naar het haken aan dit (grotere) project en heb je veel minder last van verveling naarmate je project vordert. Van dit laatste heb ik regelmatig 'last', het leek me daarom leuk om dit eens uit te gaan proberen.


Sarah zou in het kader van het Heerlijk Handwerk Halfuurtje een nieuwe Rechte Driehoeksjaal gaan haken. Ik haakte ooit een Rechte Driehoeksjaal van restjes sokkenwol en vond het patroon toen zo leuk dat ik besloot er nu ook weer één te gaan haken.

Ook wilde ik niet eerder dan 1 september met de sjaal beginnen. Wel had ik al de nodige voorpret met het uitzoeken van de bolletjes wol. Bij Ons Winkeltje koos ik voor 6 kleuren Lana Grossa Cool Wool, dit garen draagt zo fijn, blijft erg mooi en je mag jezelf wel eens een keer verwennen, toch? Van elke kleur gebruikte ik één bolletje, van de lichtbruine drie.

Van de bolletjes draaide ik mooie cakejes die ik in een minikratje stopte, zodat ik gemakkelijk van kleur kon wisselen en het allemaal netjes opgeruimd bleef.


Omdat ik een niet te brede sjaal wilde (ongeveer 30 cm vond ik voldoende) bedacht ik dat ik deze keer vijf driehoeken wilde haken. Ik rekende uit dat ik met 25 rijen uit zou komen op een lengte van ongeveer 1.80 meter. Qua gewicht zou ik zo goed uitkomen met mijn bollen, had ik berekend na het haken van de eerste driehoek.


Het was leuk om te ervaren dat ik inderdaad elke dag uitkeek naar mijn Heerlijk Handwerk Halfuurtje. Op vrije dagen startte ik mijn dag ermee na het ontbijt en op werkdagen meteen na het werk. En ook van verveling was geen sprake. Het halfuurtje, daar hield ik me (bijna altijd) netjes aan. Wel had ik voor mezelf de regel bedacht dat ik wel mijn toer mocht afmaken, als ik ergens niet tegen kan dan is het wel dat ik mijn haakwerk halverwege een toer moet wegleggen.


Ik werkte niet met een bepaald schema qua verdeling van de kleuren. Na elke driehoek woog ik de bollen af om te zien of ik bij de volgende iets meer of iets minder moest gebruiken van een bepaalde kleur. En bij de vierde driehoek schreef ik na elke toer op hoeveel deze woog. Ik moest natuurlijk wel precies uitkomen met mijn garen bij de laatste driehoek. Zo zie je maar weer dat een wiskundeknobbel bij het haken toch wel handig is. Op basis van mijn bevindingen maakte ik een kleurenschema, waarmee ik precies uit zou komen.


Het haken van de sjaal ging verrassend snel, binnen drie weken was ie af. Erg blij ben ik ermee, niet alleen met de sjaal, maar ook met de ervaring dat je op deze manier nóg meer kunt genieten van het werken aan een project. Misschien hou ik 'm er wel in.

Reacties

  1. Leuk dat je mee hebt gedaan aan dit leuke initiatief. Met een mooie sjaal als beloning.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je vertelt er zo enthousiast over dat ik bijna meteen zin krijg om ook te gaan haken.
    Bij mij speelt verveling ook parten, ik heb daarom best wat uno's liggen.
    Van je berekening snap ik helemaal niks maar ik heb dan ook totaal geen wiskunde knobbel. 😉
    Prachtige kleuren combinatie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je sjaal is prachtig. Mooie kleurencombinatie.
    Het initiatief heb ik voorbij zien komen. Verschillende mensen die ik volg, doen of deden mee. Geweldig idee. Leuk om te lezen hoe jij het ervaren hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Daphne,
    Wat een ontzettend mooie sjaal. De kleuren vind ik echt super tof. Heel erg gaaf.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Pannenlappen

Granny Square Boodschappentas

Te gekke tas

Chunky Deken - patroon