Doorgaan naar hoofdcontent

Beer

Het ontwerpen van een patroon lijkt misschien eenvoudig. Soms is het inderdaad niet zo moeilijk, maar vaak gaat er behoorlijk wat denk- en rekenwerk in zitten, om maar niet te spreken van de tijd die het kost voordat je patroon echt de definitieve status heeft bereikt, na het vele uithalen en weer opnieuw beginnen. Ik begrijp daarom heel goed dat veel ontwerp(st)ers hun patronen niet gratis aanbieden. Dat ik dat vaak wel doe heeft te maken met mijn eigen gemakzucht. Het verkopen van patronen brengt een hoop geregel met zich mee. Daarnaast heeft het te maken met mijn onzekerheid en perfectionisme. Wat nu als er een foutje in het patroon zit? Dan is het voor mijn gevoel een stuk minder erg als men er niet voor heeft hoeven betalen.


Sommige ontwerpen blijven bij mij lange tijd "op de plank" liggen, omdat ik er nog niet helemaal tevreden over ben of nog niet weet via welk kanaal ik het zal publiceren. 


Zo ook het patroon van dit lieve beertje, dat al een flink aantal aanpassingen doorliep. En dat een tijd bleef liggen omdat ik niet tevreden was met de stand van de oortjes en de snuit. Uiteindelijk haalde ik ze er weer af en naaide ik ze er weer opnieuw op. Ik word er gelukkig steeds handiger in.


En nog steeds is het patroon niet af, maar dat komt wel. Ik vertrouw erop dat er een moment komt dat ik echt tevreden ben en weet op welke manier en via welke weg ik het ga publiceren. En dan kan ik maar beter niet nadenken over de tijd die het me in totaal al heeft gekost, maar beter over het proces, waarbij ik steeds blijer werd van het resultaat. Want haken doe ik nog steeds voor mijn plezier.

Reacties

  1. Hey Daphne,
    Wat een leuke beer, hij is echt heel erg schattig. Ik vind je patronen altijd heel leuk. Ik doe het je niet na haha. Fijn dat je blij wordt van het resultaat, want daar gaat het om.
    Fijn weekend.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een lieve beer! Knap gemaakt.
    Ik snap precies wat je bedoelt met je perfectionisme, wel of geen geld vragen. Omdat het voor mij puur hobby is, vind ik het proces en het plezier het belangrijkst. Zo te lezen geldt dat ook voor jou. De juiste manier ga je vast vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och, die beer ziet er al heel goed uit hoor! Mooi.
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Granny Square Boodschappentas

Pannenlappen

Gestrikt

Te gekke tas