Doorgaan naar hoofdcontent

Sokken

Naast haken vind ik breien heel fijn om te doen. Steeds vaker pak ik er mijn fijne rondbreinaalden bij, die ik een tijdje terug cadeau kreeg van KnitPro, om aan de slag te gaan met een fijn breiproject. De laatste weken oefende ik met continentaal breien, dit moest en zou ik onder die knie krijgen. Vooral het averecht vond ik lastig. En ook het krijgen van een ontspannen greep was even een uitdaging. In het begin waren mijn steken veel te strak, maar ook dat ging na verloop van tijd beter.

Toen zag ik dat Novita, het garenmerk waar ik pas kennis mee maakte en waar ik een fijne sjaal mee haakte, naast een aantal mooie breimagazines ook een folder had met daarin een stap voor stap tutorial voor het breien van sokken. En ook al draag ik niet vaak sokken en waarschijnlijk helemaal geen gebreide (ik draag bijna altijd een jurk in een soort van klassieke stijl en gebreide sokken passen daar niet echt bij), ik vond dat ik dat toch echt een keer gedaan moest hebben. 

Nu heb ik, ondanks mijn letsel, best een goed stel hersens (ik denk nog vaak terug aan een gesprek dat ik jaren terug had met de medisch psycholoog in het revalidatiecentrum, die me vertelde dat mijn hersenen misschien niet op alle vlakken meer goed functioneren en me belemmeren, maar dat mijn intelligentie niet is aangetast, wel een geruststellende gedachte vond ik dat). En met de quote van Pippi ("ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan") in mijn achterhoofd, besloot ik me er toch aan te wagen.

Bert van Fairyarns stuurde me de Novita folder toe en verraste me met een paar mooie bollen sokkenwol. Nu kon ik echt niet meer terug.

In de tutorial wordt gebreid met 4 naalden. Ik wilde mijn rondbreinaalden gebruiken, dus moest wel het een en ander omrekenen. Elke stap schreef ik voor mijzelf eerst uit om te zorgen dat ik het goed begreep. Ook de tutorial op YouTube was handig bij lastige stukjes.

Waar ik altijd bang voor ben, gebeurde ook. Ik liet een keer een steek vallen en maakte een keer een rekenfout en moest een deel uithalen. Ook die hordes overwon ik met behulp van een paar handige filmpjes. Waar zouden we toch zijn zonder YouTube. 

De tweede sok, die ging als een dolle, door alle aantekeningen die ik tijdens de eerste sok had gemaakt in mijn handwerkboek. En doordat het C virus me te pakken kreeg, waardoor ik ineens veel meer handwerktijd had.

Keitrots ben ik op mezelf. Ik kan meer dan ik denk. Denk jij niet te beschikken over een moeilijk lijkende handwerk skill? Misschien moet je het gewoon een keer proberen. En kun je het niet meteen? Dan probeer je het nog eens. En misschien nog eens. Je kan het!

Reacties

  1. Echt iets om trots op de zijn Daphne. Wat ontzettend gaaf gemaakt. Je eerste sok is een feit. Heel goed gedaan. Heel mooi geworden.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo knap gedaan!
    Met een super mooi resultaat.
    Sokken heb ik nog nooit gebreid ... wie weet ooit ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi garen. Sokken breien heb ik nog nooit gedaan, en ik weet ook niet of ik het ga doen. Ik draag nooit sokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben gek op gebreide sokken. Dus wilde het zelf proberen, maar dat valt me niet mee. Maar ik ga er rustig mee door. Bedankt voor dit inspirerende verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Granny Square Boodschappentas

Pannenlappen

Gestrikt

Te gekke tas